Testosteronförlust!

Vardagliga testosterondödare

Om hälsa och vitalitet av från din ungdom verkar som ett avlägset minne och din energi samt uthållighet förblir gäckande oavsett vad du gör. Risken är då stor att du hamnat i för många fällor kring ”testosterondödare”.

Det finns testosterondödare gömda i de mest oväntade ställen. Du kommer bli förvånad över vad du läser i den här artikeln, men den kommer att få dig att bli mer vaksam! Du kan även läsa mer via länkarna som du finner i texten, många av dom har bra information men är på engelska.

 

Östrogener i förklädnad

Din dagliga miljö är fylld med konstgjorda kemikalier som ser anmärkningsvärt lik östrogen i kroppen. Din kropp kan ofta inte skilja på östrogen det de syntetiska xenoötrogenen som används för att göra PCB, BPA och ftalater. (tex plastförpackningar mm)

Enligt ”Environmental Protection Agency” i USA finns minst 80.000 av dessa kemikalier i produkter som används varje dag av människor. Du skulle känna igen de flesta av dem som någon form av plast.

Kemikalierna finns i schampo, deodorant, vattenflaskor, soppburkar, livsmedelswraps, kläder, och kassakvitton. Och tusentals andra produkter som du använder varje dag.

 

Studie efter studie visar vad dessa kemikalier gör med vårt endokrina systemet. Det förstör hormonerna hos vilda djur, män, kvinnor och barn som alla utsätts för ”ftalater”, som är kemikalier som finns i plast och personliga hygienprodukter.

Att undvika plast är en av de största stegen du kan ta idag för att börja öka din testosteronnivåer. Hitta och eliminera så många hormonstörande faktorer som möjligt. Environmental Working Group är en stor plats för att hjälpa dig hitta vilka produkter som är säkra. 

 

Vatten
Kommunala vattentäkter har genomgående testats för östrogenliknande föreningar. Detta är det vatten som kommer från kranen. Även vatten på flaska tas från en kommunal vattenförsörjning.

De flesta av dessa testosterondödare kommer från läkemedel som p-piller och andra receptbelagda läkemedel. Det bästa är att installera ett omvänt osmos vattenfilter. Eller använd buteljerat vatten testas för renhet. Men var försiktig med plastflaskor.

Undvik plastvattenflaskor och livsmedelsförpackningar för att undvika PVC och PS (polystyren). Dessa bör ha kodnummer tre eller sex återvinning stämplat någonstans på sig. BPA är en känd hormonstörande. Och finns i allt från mat, plastflaskor, kassakvitton till livsmedelsförpackningar. Håll utkik efter återvinningskod 3 och 7.

 

Kött och fågel

Om du är i framför allt USA bör du veta att de flesta nötkött injiceras med hormoner för att göra dem fetare. Detta syntetiskt östrogen överförs till dig när du äter kött.

Kvinnliga hormoner enligt svensk lag skall inte ges till kyckling, kalkon och fläsk. Men ingenting hindrar bönder från att mata sina djur konventionellt odlade majs och soja. Som är laddade med antibiotika och östrogen främjande bekämpningsmedel tyvärr.

Ditt säkraste alternativet för att äta någon typ av kött är att hitta gräs-livnärde nötkött. Eller frigående ekologisk kyckling och kalkon. Var och en har normala låga nivåer av naturligt östrogen. Och kommer inte att påverka dina östrogen eller testosteron!

 

Bekämpningsmedel

En studie från University of London Centrum för toxikologi fann att 30 av 37 allmänt använda bekämpningsmedel blockerade eller härmade manliga hormoner. 16 av de kemikalierna hade minimal eller inga studier alls fram till denna punkt. Och resultaten kom som något av en överraskning för forskarna…

”Våra resultat visar att systematisk testning för antiandrogen aktivitet som för närvarande används bekämpningsmedel trängande behov av”, skriver forskarna.

Men medan vi väntar på fler tester skulle det vara klokt att undvika allt som inte är certifierad ekologisk. Detta inkluderar alla frukter, grönsaker, fruktjuicer, och boskap.

 

 

Överhettning

Effekten av värme på manlig fertilitet först talade om av Hippokrates ett par tusen år sedan. Någonsin undrat varför många antika statyer och målningar har nakna manliga idrottare?

Testosteron produceras av Leydig celler i testiklarna. Kläder kan överhetta dina testiklar och stänger testosteronproduktionen.
Att bära löst sittande byxor och underkläder är bra. Eller ännu bättre hoppa över underkläder. Undvik varma duschar och bad. Och sova i naken.

 

Stress
Någonsin märkt hur svårt det är att få och behålla en erektion när du är stressad/nervös? Kronisk eller långvarig stress orsakar kroppen att producera för mycket kortisol. Och förhöjda kortisol har en ful effekt på testosteron.

Testiklarna producerar ett enzym som kallas 11ßHSD-1. Detta enzym skyddar testosteron från effekterna av kortisol. Men när din stress är för hög finns det för mycket kortisol för 11ßHSD-1 att hantera. Testosteron förstörs i testiklarna innan den har en chans att komma in blodet.

Gör vad du behöver göra för att få stressen under kontroll. Ta nytta av yoga, meditation, se en terapeut, eller sluta ditt jobb. Stress kommer inte bara jack upp din kortisol och förstöra din testosteronproduktion. Det kan döda dig i värsta fall.

 

Droger/Medicin
Tänk två gånger om att starta någon medicinering. Tills du har undersökt alla alternativ!

Hitta naturliga eller holistiska alternativ när det är möjligt om du vill öka dina testosteronnivåerer. Du kan hitta naturliga alternativ för de flesta läkemedel mot diabetes, depression, högt blodtryck eller blodsocker, sömn, statiner, och listan kan göras lång. Många av de receptbelagda läkemedel kan döda ditt sexliv. Och orsaka erektil dysfunktion.

Detta inkluderar droger som amfetamin, kokain, heroin, marijuana, alkohol och tobak. Även över disk läkemedel som vanliga smärtstillande medel kan döda produktionen av testosteron.

 

För lite sol
När du tänker på en ”karlakarl” vad är det första som kommer att tänka på? Kanske någon chic-typ som tillbringar sin tid i robusta utomhus. Jakt och fiske för skojs skull. Rida en häst och avrundning boskap för en levande.

Vad som gör dessa män den stereotypa mannen vi avundas? Tid i solen. Solljus är nyckeln till att hjälpa kroppen naturligt producerar vitamin D3. Många studier har dokumenterat Vitamin Ds inflytande på androgen nivåer. Du behöver rikliga mängder av D-vitamin för att producera testosteron.

ju mer sol får du mer testosteron du gör. Tillbringa mer tid utomhus. Hitta ett bad och få lite sol på dig! Och komplettera med D-vitamin för att vara säker.

 

 

 

 

 

 

 

Fetma

Låg testosteron orsakar dig att få fett runt magen. Bukfett minskar testosteron och ökar östrogen. Det är en ond cirkel som blir värre när man blir äldre.

En studie visade att gå ner i vikt bara några kilon har lett till en ökning av fritt testosteron med 15%. En annan större studie med män fick en genomsnittlig ökning av testosteron 58%.

Det finns ingen tvekan om att förlora övervikt kommer att öka din libido, förbättra dina erektioner och öka testosteron. Det finns många sätt att säkert gå ner i vikt. Och för att behålla den. Detta är en viktig och stor fråga som vi måste täcka i en annan artikel.

Soja är INTE hälsokost

Är Soja ”det mest farliga livsmedlet för män?” Denna artikel i Män Hälsa kan ha svaret för dig. Sojaprotein innehåller genistein och daidzein. Och båda agerar mycket som östrogen i kroppen. Soja är främjas som en ”hälsokost” för människor, och matas till boskap som en billig källa av foder.

Om du ta en proteinbar eller shake efter ett träningspass vill du kanske kontrollera märkningen. Soja dyker upp i de mest osannolika ställen. Det är i ”vegetabilisk olja” du häller på din sallad, i snacks och drycker, den populära måltidsersättningsdrycken för äldre vuxna, i välling, och sojalecitin i förädlade livsmedel.

Denna könsbock protein kan ge dig manboobs och vissna din erektion. En studie visar daidzein är en kraftfull anti-androgen. En annan studie visade soja associerad med prostatacancer. Och minskad spermieantal.

 

(för)Långa träningspass

Om du startar med låga testosteronnivåer vara försiktig med din träning. Forskning har visat vad våra vissnande erektioner försökte tala om för oss. Upprepad tunga uthållighetsträning utan tillräcklig vila kan resultera i en betydande minskning av testosteron.

Hög intensitet och korta pass ökar testosteron. Tillåt dig själv tid för vila och återhämtning. Lyssna på din kropp och justera din träning därefter! Träning är bra, men mer är inte alltid bättre.

 

Socker
Socker och sockerhaltiga livsmedel (inklusive frukter) kommer att allvarligt bryter din testosteron produktion. Du äter socker eftersom det smakar bra och kan tillfälligt få dig att må bra. Och det verkar som om det är i allt du stoppar i munnen. Men socker gör elaka saker till din fysiska och emotionella hälsa.

Om du vill öka din libido, sexlust och har friska erektion sedan skära ner på, eller eliminera socker ur kosten.

Slutsats

 

Det finns testosterondödare lurar bakom nästan allt vi gör och överallt vi går under vår dag. Detta är livet i vårt moderna samhälle. Med lite planering och disciplin, kan du undvika dessa dödare. Komplettera dina ansträngningar med ett uppsving från ett testosterontillskott varje dag. Och du är väl på väg tillbaka till ungdomlig testosteronnivåer!