Sitta och motion

Har du hört talas om senaste riskfaktor för död, hjärtsjukdomar och cancer? Det måste vara något exotiskt, eller hur? Kanske en ny form av kolesterol eller en dold retrovirus? Nej, jag är rädd att det kallas sitter. Ja, sittande kan vara farligt, mycket farligt för din hälsa och hjärta. Just det – forskare har funnit att några saker i din livsstil kan påverka din överlevnad hur ofta din rumpa är på en stol eller soffa. En studie, till exempel, fann att varje timme framför TV var associerad med en ökad risk för död av hjärtsjukdomar, cancer och alla orsaker till 18 procent, 9 procent och 11 procent, respektive. [1] Annat arbete har visat att för varannan timme sitter per dag, går risken för diabetes ökade med 7%, eftersom kroppen förbrukar mindre blodsocker. [6] OBS: Tänk på att något hårt på hjärtat är också svårt – eller borde jag säga halta? – På dina erektioner också. Detta var verkligen nyktra för någon som jag själv som är en dator jockey dag. Studien fortsatte med att konstatera att för dem som tittar på fyra eller fler timmar tv per dag har en 80 och 46 procent ökad risk att dö i hjärt-kärlsjukdom och alla orsaker, repectively. Dessa är monster nummer. TV: n och datorn, om du sitter på dem under längre tidsperioder, är motsvarigheten till en multipack rökvanor! Så är detta bara en tv-sak? Vi vet alla att TV suger livet ur din hjärna, så kanske det slår resten av bod lika hårt? Egentligen är det inte tv – det är handlingen att sitta som gör det. Till exempel, forskare delas människor i grupper som sitter 25, 50, 75 och 100 procent av tiden och sedan följt dem under 12 år. Resultaten var anmärkningsvärt: en dosberoende ökning av död av alla orsaker och hjärt-kärlsjukdom. [2] Med andra ord, ju mer sittande, desto mer sannolikt deltagarna skulle dö i hjärt-kärlsjukdom eller alla orsaker. Dessutom är en intressant twist som en nyligen genomförd studie fann att sittande, oberoende av aktivitetsnivå, var starkt korrelerad med total mortalitet av alla orsaker. Naturligtvis författarna betonade att fysisk aktivitet är viktigt, men de påpekade också att även fysisk aktivitet inte kan övervinna en livsstil sitta. [4] Män som satt mer än 6 timmar per dag var 18 procent större risk att dö (och kvinnor 37 procent). [5]

 

Svaret på ovanstående fråga har förmodligen många frågor men här är två viktiga sådana: a) lipasaktivitet. Det stänger av aktiviteten av ett nyckelenzym som kallas lipas. Lipas är det enzym som bryter ner fett, och efter en längre tid av sammanträde, plummets lipasaktiviteten till så lågt som en tiondel av dess normala hastighet. En studie visade att om lipasnivåer ökades i diabetically inducerade möss, undvek de helt förhöjda lågt kolesterol och triglycerider. [3] Med andra ord, är lipasaktiviteten en kraftfull hjärt-skydd och kan förklara varför landsbygd, tredje världen livsstil är så hjärtat skyddande. b) endoteldysfunktion. Forskare har funnit att efter två timmars sammanträde, dina artärer bokstavligen börja ”stel.” Med det menar jag att de förlorar sin förmåga att expandera som sänker blodtrycket och ökar blodflödet. Och jag vill tillägga att endoteldysfunktion är den vanligaste orsaken till erektil dysfunktion. Hur mycket motion kommer att kompensera för att sitta? Här är två troliga lösningar. Välj en och du bör kunna bespara dig från de extrema negativa effekter sammanträde: A. 60-75 minuters måttlig motion dagligen. Har din gut säga att sunt förnuft lösning till de negativa hälsoeffekterna av sammanträde skulle vara motion? I så fall skulle tarmen vara exakt rätt. Frågan är dock, skulle vara ”hur mycket?” Detta debatterades och några av de tidiga forskning visade att man inte kan kompensera för längre perioder av sittande tiden genom daglig motion om att motion bryts upp i steg under dagen oavsett kondition eller motion nivåer. Med andra ord, om du sitter nästan nonstop på jobbet, pendling och / eller framför en TV / dator, då en timmes motion på gymmet kan inte kompensera. [7] [8] Men undersökte en senare översyn flera studier och fann att 60-75 minuters måttlig motion per dag skulle kunna eliminera de negativa hälsoeffekterna av att sitta. Detta är fantastiska nyheter, eftersom du har en relativt enkel lösning på ett stort hälsoproblem i samband med den västerländska livsstilen. Jag inser dock att för vissa av er, kanske 60-75 minuter låter som en hel del. Men kom ihåg att ”måttlig motion” innefattar rask promenad. Du kan gå till gymmet och gå och få något gjort på ett löpband. Du kan gå igenom ditt grannskap – förhoppningsvis inte i en förorena urban stad men – och nytta. Du kan få en billig löpband för hemmabruk och få lite läsning gjort. [9]

 

B. Fem minuter varje timme. Tidigare studie arbete visade att endoteldysfunktion frågor kan lösas med bara fem minuters promenader varje timme. Studien fann att även i hälsoämnen sitter i en timme sänkte endotelfunktion med 50%! Återigen kommer detta att vara svårt på erektioner också. Men forskarna upptäckt att de helt skulle kunna övervinna denna effekt genom att försökspersonerna gå fem minuter av varje timme. [10] [11] REFERENSER: 1) Circulation, publiceras online 11 januari 2010, ”TV-tittande tid och dödlighet. Den australiska diabetes, fetma och livsstil Study (AusDiab)” 2) Medicin & Science in Sports & Exercise, maj 2009, 41 (5): 998-1005, ”Sitting Tid och dödlighet av alla orsaker, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer” 3) åderförkalkning, Thrombosis and Vascular Biology, maj 2009, 41 (5): 998-1005, ”Överuttryck av Human lipoproteinlipas Skyddar Diabetic transgena möss från Diabetic Hypertriglyceridemi och Hyperkolesterolemi” 4) American Journal of Epidemiology, Advance Tillgång publiceras online den 22 juli 2010 ”, fritid suttit i förhållande till den totala dödligheten i en prospektiv kohortstudie av amerikanska vuxna” 5) http://www.medicalnewstoday.com/articles/195697.php 6) kvinnors hälsa, nov 2009, s. 133. 7) http://www.medscape.com/viewarticle/725341_3, ”Too Much Sittande: The Population Health Science of Stillasittande Beteende: objektiv bedömning av stillasittande Tid: Nya rön” 8) Motion & idrottsvetenskap omdömen, jul 2010, 38 (3): 105-113, ”Too Much Sittande: The Population Health Science of Stillasittande Behavior”

 

9) https://www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160727194405.htm 10) http://news.indiana.edu/releases/iu/2014/09/slow-walking-sitting-study.shtml 11) Med Sci Sports Exerc. 2015 april; 47 (4): 843-9, ”Effekt av långvarigt sittande och raster i sittande tid på endotelfunktion”