Saker du kan göra idag för ditt testo

Om du känner dig mindre än motiverade att träffa gymmet eller knock stövlar, kan det vara så att dina testosteronnivåer är låga. För män, steroidhormonet testosteron tjänar många funktioner, från att producera röda blodceller till att reglera muskelmassa, fettfördelning, och libido. Ett blodprov av din läkare kan avgöra om du kör låg, men under tiden, här är några bästa praxis för att hjälpa dig att öka-och underhålla-din testosteronnivåer.

hälsosamt

1. Mer D-vitamin och testosteronhöjare gymgrossisten

D-vitamin, som är känd för att förbättra optimism, kan också öka testosteronhöjare gymgrossisten-och därmed öka din sexlust. Till samma melodi, kommer det att förbättra spermiecellutveckling och öka spermieproduktionen och kvalitet. Det bästa sättet att få det? Gå ut! Du kan absorbera D-vitamin direkt från solens strålar. Om inte, prova en vitamin D3 tillägg.

2. äta (bra) feta livsmedel
Vi är inte grön ljus chips här. Istället ägna sig åt hälsosamma fetter: avokado, råa nötter som mandlar och pekannötter, oliver och olivolja, kokosnötter och kokosolja, pastured äggulor, gräsätande kött och mer. En kost som drar mindre än 40% av sin energi från dessa fetter kan leda till en minskning av testosteronnivåerna.

3. Limit socker och kolhydrater konsumtion
Den här är enkel: höga insulinnivåer, vanligtvis ett resultat av att äta sockerhaltiga livsmedel eller kolhydrater, kommer att sänka testosteron. Insulin är ett hormon som görs i bukspottkörteln som underlättar upptaget av socker till energi. Men när kroppen har absorberat allt socker den behöver, kommer det att lagra överskottet som fett och att fett kommer att absorbera testosteron som annars skulle cirkulera i blodet. För att förhindra detta, försök att undvika förädlade livsmedel. Vissa kolhydrater kommer att ha en mindre negativ effekt: tror frukt, fullkornsprodukter, havregryn, bönor, ärtor, soja och mjölk.

4. Up din zinkintag
Zink är mycket viktigt för produktionen av testosteron-it kan även hjälpa återställa hormoner förlorade genom testosteronsänkande beteenden. Mineralet kan hittas i många mjölkprodukter som framställts av obehandlad mjölk, liksom de flesta kött. Dock kommer kokning kött eller fisk sänka sina zinknivåer. Om du tar ett tillägg (som många vegetarianer och veganer bör överväga), prova en lägre dos mindre än 40 mg per dag för att undvika illamående och förhindra zinken från att blockera upptaget av andra mineraler.

5. Minska stressen
när du blir stressad, kroppens adrenalin körtlar producerar hormonet kortisol, som hämmar testosteron effektivitet. Detta kommer att sänka libido och din totala konkurrensen. Du vill tippa balansen i den andra riktningen: hög testosteron och låg kortisol, vilket gör dig mer fysiskt, mentalt och sexuellt självsäker. Naturligtvis kan man inte undvika konflikter helt och hållet, men du bör driva att eliminera och onödiga källor till stress.

6. Få mer sömn
Det finns en anledning till att du mår bättre på morgonen än du gjorde kvällen innan: När du sover, din kropp-i alla system, återhämtar sig från en dag av arbete, medan regenere för följande dag. Detta är också när din kropp producerar testosteron (och sänker kortisol) vid sin högsta hastighet. Det betyder att skära ned på sömn innebär hoppa dyrbara timmar där kroppen kan öka dessa nivåer.

7. Införliva hög intensiva tävlar och återhämtning i din träningsrutin
Motion och längre är dämpade körningar visat sig ha negativ eller ingen inverkan på testosteronnivåer. Försök istället intervall spurter: Följ en kort uppvärmning med en intensiv, 30-sekunders sprint, tills du känner att du är på gränsen. Sedan återhämta sig under 90 sekunder i en långsammare takt, medan ombyggnad din uthållighet att göra en annan 30-sekunders distanser. Upprepa denna övning 5-7 gånger (beroende på hur vältränad du är), och du bör klockan din testosteronhöjande träning på under 20 minuter.

8. Begränsa ditt drickande
Den här verkligen gör ont: Ja, alkohol kan skada din hälsosamma testosteronnivåer. Den största boven i dramat? Öl. Humle är östrogena, vilket innebär att de ökar dina nivåer av östrogen. Det kan vara en inbjudan till fler kvinnor att beställa IPAs i baren, men män kan uppleva en minskad sexlust från samma beteende. Om du inte vill ge upp alkohol (vi förstår), hålla fast vid vodka med måtta, och dina testosteronnivåer ska bli bra.

9. titta på sport och tänker på sex
Det är inte svårt att förstå: Funderar sex ökar din testosteron (hormonet, trots allt, producerar i testiklarna). Detsamma gäller för att titta på sport: När du hejar på ditt favoritlag är kroppens konkurrensen ökat (ej att förväxla med stress-inducerad kortisol i spetsen 5 #) och testosteronnivåer ökar därefter. Det är lite husmor att säga ”tänk om sex och tävlingsidrott” för att ”känna sig mer manligt”, men det är ganska faktum: I båda fallen kommer hjärnan utlöser testiklarna att producera mer testosteron.