Fasta Minskar Testosteron

”Intermittent Fasting” – testosteron dödare 

”Intermittent Fasting” är ganska populärt på Peak Testosteron Forum och av goda skäl: det är en kraftfull anti-aging verktyg och kanske ännu viktigare för de flesta anhängare, ett bra sätt att gå ner i vikt.

Den potentiella nackdelen är att forskning har visat att fasta i allmänhet resulterar i betydande droppar i testosteron. Vi förväntar oss sedan att intermittent fasta skulle också lägre testosteron, eller inte alla på något sätt få ett frikort?

Forskare har nyligen genomfört en åtta veckors studie på resistenta utbildade ämnen att besvara denna fråga och hittade några intressanta resultat: Testosteron minskade med 20,7% IGF-1 minskade med 13% Insulin minskade med 36,4% T3 minskade med 10,7%

Låt oss titta på var och en av dessa och se hur mycket saken: Q1. Drop i testosteron. Den första frågan som skulle komma att tänka på är om att nedgången i testosteron på 21% skulle vara märkt av de flesta män? När allt kommer omkring en frisk ung hane uppleva en droppe av minst 30% i hans testosteronnivåer från tidig morgon till sen eftermiddag.

Min gissning är att för den typiska yngre manliga, skulle 20% minskning från intermittent fasta inte göra mycket av en skillnad i hur han känner .. Om du har fina, höga ungdomliga testosteronnivåer, en 20% minskning är inte så mycket.öka testosteron för det manliga testosteronet med testosteron

Det fall när detta kan vara viktigare är hos män som redan låg i testosteron. Jag är ganska säker på att jag var låg testosteron hela mitt vuxna liv, och jag kan säga er att fasta i någon form var olycklig för mig. Min testosteron var förmodligen i låga 300 s och 20% lägre från den låga 300 s är ganska ful.

Q2. Drop i Hypertrofi Hormones. Nästa fråga som skulle dyka in i mitt sinne är om jag skulle förlora muskelmassa. Traditionell muskelbyggande teori säger att testosteron, IGF-1 och insulin är de tre viktigaste hormoner för hypertrofi. Skulle inte en sag i någon av dessa gör det svårt att sätta på massa mycket mindre en nedgång i alla tre?

Överraskande, svaret på denna fråga verkar vara ”nej”. Av skäl dåligt kända, intermittent fasta (med vikt / motstånd / styrka) utbildning är faktiskt ett bra sätt att förlora fett och bevara muskel enligt denna studie. Författarna noterade följande exempel: ”Efter 8 veckor, den 2-vägs ANOVA (Time * Diet interaktion) visade en minskning i fettmassa i TRF [tidsbegränsad foder eller intermittent fasta] jämfört med ND [normal kost] (p = 0,0448), medan fettfri massa, muskelområdet av armen och lår, och maximal styrka bibehölls i båda grupperna. ”

Anti-aging commments: Jag skulle vilja tillägga att alla droppar i ovanstående hormoner är i allmänhet förknippas med anti-aging. I synnerhet lägre IGF-1 och insulinnivåerna är alla centrala markörer för förbättrad healthspan och potentiellt livslängd. Sänkt T3 har också informellt associerad med samma fördelar. Jag vill också tillägga att för mycket testosteron också troligen har negativa anti-aging egenskaper, på grund av överaktivering av mTOR-vägen.

Rimliga doser av testosteron sannolikt förbättra dödlighet: Testosteron och åldrande. SLUTSATS: Intermittent fasta med hjälp av en 8 timmars äta fönster hjälper till att gå ner i vikt utan att förlora muskler, även om traditionella muskelbyggande hormoner avsevärt sänkt ..

Detta är mycket viktigt, eftersom normalt, när man förlorar fett, muskler också förlorat liksom. Den medföljande förlust av muskel kan göra vikt underhåll svårare löpande. Intermittent fasta aso resulterar i kraftfulla anti-aging benefits.The wild card i allt detta om sänkt testosteron kommer att negativt påverka några män, och, förhoppningsvis, kommer fler studier arbete utföras i framtiden på detta område.

VILKA kommande fasta? Som en FYI, är scientiic namn för intermittent fasta tidsbegränsad utfodring. I denna studie undersöktes enbart på 16/8 form, dvs bara äta under en viss dag fönster på 8 timmar. Andra former av intermittent fasta inkluderar 5/2, där du äter normalt 5 dagar per vecka och sedan släppa kalorier mycket låg på helgen, och sänka kalorier varannan dag.

Det är troligt i min uppfattning att någon av dessa metoder som droppar caories avsevärt kommer också lägre testosteron också.  

Referenser :: 1) Journal of Translational Medicine, 2016, 14: 290, ”Effekter av åtta veckors tid restriktiv utfodring (16/8) på basal metabolism, maximal styrka, kroppssammansättning, inflammation, och kardiovaskulära riskfaktorer i motstånds utbildade män”