Fördubblad min testosteronnivåer naturligt

Äntligen har vi nått den sista posten som testosteron Week och baserat på kommentarer från er alla, är detta inlägg du har mest ser fram emot. Idag ska jag berätta vad jag gjorde under min 90-dagars experiment för att fördubbla min totalt och fritt testosteron.

testo

Jag är rädd att jag inte har någon supercool ”hemligheter” för att dela och det finns inga enkla genvägar till att öka din T. Om du väntade några magisk dryck eller komplettera eller konstiga kropps hack som omedelbart och naturligtvis kommer att öka din T nivåer, vad som följer är bunden till svika. Trots vad vissa företag eller webbplatser kan berätta för dig, det finns ingen enda sak som kommer att öka din testosteron  naturligt  på lång sikt.

T

Den unsexy sanningen är att öka T naturligt helt enkelt handlar om att göra några långsiktiga förändringar i din kost och livsstil. Som du ser, vad jag gjorde för att öka T till stor del handlar om att äta bättre, motionera smartare och få mer sömn. Det är ganska mycket det. Men som med det mesta i livet, är djävulen i detaljerna, så jag ska dela med dig exakt vad jag gjorde och ge forskning som förklarar varför saker som jag bidragit till att öka min testosteron.

Den goda nyheten här är att medan de saker jag rekommenderar nedan kommer att öka din T är deras effekt knappast begränsad till testosteron. De kommer att kraftigt öka din hälsa och välbefinnande samtidigt.

Redo att sätta igång?

Den obligatoriska Disclaimer 

Även om jag har en ganska manlig mustasch, jag är inte en läkare eller en medicinsk expert. Jag är en kille med en juristexamen han aldrig använt som bloggar om manlighet. Vad jag kommer att dela bör inte tas som en ersättning för kvalificerad medicinsk expertis. Det är helt enkelt min erfarenhet och syn på ämnet. Innan du gör några förändringar i livsstil eller diet, tala med din läkare eller vårdgivare. Vara smart.

Min 90-Day Testosteronbrist Experiment

Låt oss göra en snabb genomgång av vad jag delade i inledningen till denna serie. Augusti förra året var en tuff månad för mig, främst på grund av en stor och krävande projekt som vi var mitt i här på sajten. Jag var stressad och min sovande, sunda matvanor och träning regim alla led. Vid slutet av månaden fick jag min testosteronnivåer testats och befunnits att min totala T var 383 ng / dL och min gratis T var 7,2 pg / ml – nära genomsnittet för en 85-100-årig man.

Jag började då en 90-dagars experiment för att se hur kost och livsstil förändringar skulle kunna öka den siffran.

Anledningen till att jag började experimentet vid den punkten är att jag vet en hel del killar som lever mitt sista augusti livsstil hela tiden, och jag ville se vad som skulle hända med en ”genomsnittlig” kille som vände på kuttingen. Samtidigt fanns det ingen ”normal” tid i mitt liv som skulle ha varit bättre för mig att starta testosteronbrist experimentet. Min stressnivå och kost varierar under året i alla fall, så när som helst, skulle faktorer i mitt nuvarande livsstil ha påverkat resultaten. Jag ville börja på ”ground zero”.

90 dagar senare

Efter 90 dagar hade jag min testosteron testas igen. Min totala T hade gått upp till 778 ng / dL och min gratis T hade stigit till 14,4 pg / ml. Jag hade fördubblat min testosteron.

Jag vet att experimentet inte bara ge mig tillbaka till min före augusti nivåer på grund av det faktum att när jag fick veta att det ursprungliga testet tog jag kan ibland överskatta din T nivåer, tog jag en mer exakt test runt fyra månader efter starten experimentet (jag har fortsatte livsstilsförändringar som gjorts under försöket) och min totala T hade gått upp igen till 826,9 ng / dL.

Om du redan är friska, vilket gör de förändringar jag lista nedan kommer förmodligen inte dubbla din T nivåer. Men om du börjar vid Ground Zero, så ska du se ganska dramatiska resultat.

Okej, med att alla ur vägen, låt oss tala om exakt vad jag gjorde för att fördubbla min t nivåer i 90 dagar.

Hur man kan öka testosteron naturligt

  1. Ät en välbalanserad kost. Sätt fokus på livsmedel med hög mättat fett som smör, kokosolja, ägg.
  2. Komplettera med vitamin D3, fiskolja, vassleprotein, och magnesium.
  3. Träning. Med betoning på styrketräning och HIIT cardio.
  4. Inte övertränar! 
  5. Mer och bättre sömn.
  6. Hantera stress.
  7. Undvik xenoestrogens och andra T-Sänkning Chemicals.
  8. Ha mer sex.
  9. Ta kalla duschar (kanske).

Diet

Vår kost spelar en stor roll i vår produktionen av testosteron. Våra körtlar behöver vissa mineraler – som zink och magnesium – för att få produktionen av testosteron igång och våra Leydigceller behöver kolesterol för att göra testosteron. Vissa livsmedel – som broccoli, blomkål och kål – kan bidra till att stärka T nivåer genom att ta bort östrogener i vår kropp som sänker vår T.

Den största förändringen jag gjorde min diet var att öka min fett och kolesterol. Det finns en anledning till varför gamla skolan starka män skulle dricka råa ägg – studier har antytt att högre fett och kolesterol konsumtion resulterar i ökade nivåer av total T ; män som äter magra dieter typiskt har minskat testosteronnivåerna . Betoningen på att öka fett och kolesterol konsumtion innebar att jag fick äta som Ron Swanson i tre månader – bacon och ägg och stek var ganska mycket stapelvara i min kost.

Men du kanske frågar, ”Är det inte kolesterol dåligt för dig? Inte det orsaka hjärtsjukdomar?”

Det är komplicerat.

Jag har inte tillräckligt med tid eller utrymme för att täcka alla detaljer av kolesterol i det här inlägget, men totalt sett är forskning som visar att populära föreställningar om kolesterol inte är helt korrekt och allmänheten bör inte vara så rädd för denna molekyl som det är.

Om du är intresserad av att lära mer om myter och fördelarna med kolesterol, rekommenderar jag starkt att läsa dessa djupgående, välskriven och väl underbyggda artiklar på Mark Daily Apple:

För dem som är intresserade, i slutet av detta avsnitt, jag dela min kolesterol och triglycerider efter mer än fyra månader av att äta stora mängder av bacon, ägg, kött och nötter.

Nu här är en uppdelning av vad jag åt vid varje måltid!