Är ditt äktenskap Blir man sjuk?

(CNN) – Du äter rätt. Du tränar. Du får en årlig fysiska. Du tror nog att du gör allt du kan för att hålla sig frisk.

Men här är en sak som du behöver göra: Lär dig att argumentera väl med din make.

man photo

En ny studie från Ohio State University visar hur fysiskt skadligt det kan vara att argumentera på fel sätt. I studien fick 37 gifta par förs in i en sjukhusforskningslabb, och en liten vakuumanordning gav dem åtta 8 mm blåsor på sina underarmar. Varje par sedan filmade samtidigt ha samtal, och forskare graderade dem på sin kommunikationsförmåga, notera som hade plågsamma eller fientliga stilar att kommunicera.

Efter 12 dagar, märkte forskarna att blåsorna läkt snabbare på de par som hade mer positiva kommunikationsstilar och blåsor botade den långsammaste på par med mer negativa stilar.

Varför skulle fysiska sår läker snabbare bland de bättre kommunikatörer? Forskarna vid Ohio State som gjorde studien tror att det kan ha något att göra med oxytocin.

”Oxytocin är en skyddande hormon”, säger Janice Kiecolt-Glaser, som är huvudansvarig för studien, som noterade att de bättre kommunikatörer i sin studie – de vars såren läkt snabbast – hade de högsta nivåerna av oxytocin i blodet.

Studien publicerades nyligen i tidskriften Psychon.

Det finns säkert många exempel på uppmärksammade oroliga äktenskap. Till exempel var skådespelaren Charlie Sheen greps i samband med ett argument som han hade med sin fru förra juldagen; domstolsförhandling om fallet försenades måndag. Men män och hustrur inte alltid göra kopplingen att stress äktenskap faktiskt kan skada din fysiska hälsa.

”Folk blir väldigt förvånade när de hör att äktenskaplig stress är faktiskt värre för hälsan än stress på arbetsplatsen”, säger Tara Parker-påve, författare till ”för bättre. The Science of ett bra äktenskap”

Sammantaget par med mer äktenskaplig stress har sämre immunförsvar och högre blodtryck och hjärtfrekvens, enligt Debra Umberson, professor i sociologi vid University of Texas, som studerar par och stress.

”Civil stress är så skadliga eftersom det är kronisk, långsiktig, och du kan inte komma ifrån det”, säger hon ”du har dessa problem dag ut och dag in år efter år, årtionde efter årtionde.”

Även om båda könen drabbas, vissa, men inte alla, studier visar kvinnor lider mer fysiska effekter från ett dåligt äktenskap än män, tillägger Umberson.

Naturligtvis, med ett lyckligt äktenskap eller förhållande är lättare sagt än gjort. Här är några tips för att begränsa äktenskaplig stress göra dig lyckligare och fysiskt friskare.

1. Argumentera väl

”Vi tenderar att fokusera på hur ofta vi slåss – som i, ’vi har kämpat en hel del på sistone’ eller ’vi har inte har kämpat mycket på sistone,’” Parker-Pope säger. ”Men det är faktiskt ganska meningslöst. Vad som verkligen betyder något är kvaliteten på dina argument.”

Låt oss säga, till exempel, är ditt hus rörigt. Du har ett val: man kan säga något i stil med ”Det här huset en sådan röra, och du behöver aldrig hjälpa mig städa upp” eller man kan säga Den senare äktenskap experter säger, är ”Jag vill att vi ska lära sig att vara kortfattad.” bättre att inte bara för ditt äktenskap men för din och din partners fysiska hälsa.

”Alla delar av kritik eller efterfrågan göra dina ord stress” Umberson säger.

Här är ett annat exempel. Låt oss säga att din partner har precis bakat kakor och köket ser ut som en orkan slog det.

”Du kan gå in i köket och märker röran men inte cookies”, säger hon. ”Eller så kan du säga: ’Det luktar bra här, och jag kan inte vänta med att ha en av dessa cookies, men wow, det är rörigt här.”

Om du tror att stil spelar ingen roll, tänker tillbaka på den Ohio State studien, tillägger Parker-påve.

”Tänk på de blåsor, och hur långsamt de skulle läka efter en otäck kommentar”, säger hon. ”Detta bör göra alla stopp och inse,” jag måste tänka på vad jag gör med min hälsa och min partner hälsa och se till att jag kämpar bra att stanna väl.”

2. Din make är irriterande – acceptera det!

Umberson märkte något intressant i sina studier av lyckliga par.

”Det har alltid varit slående för mig att när människor komma överens, de bara acceptera något irriterande om deras partner. De försöker inte ändra det ”, säger hon.

Ett typexempel: Hustrun i en av hennes lyckliga par hade för vana att stapla upp böcker på olika platser runt om i huset, inklusive dörröppningar. Hennes man var inte stolta över med det, men han lärde sig att leva med det – och mer.

”Han såg henne som en kreativ, intressant, knäppa personen”, säger hon. ”Han såg det bara som en återspegling av varför han hade förälskat sig i henne i första hand.”

Här finns fler tips om hur man har ett lyckligt äktenskap från National Healthy Marriage Resource Center.

3. Inte skrika på en yeller

Om du är gift med en yeller, inte skrika tillbaka, råder William Doherty, ett äktenskap och familj terapeut och professor i familjen Social Science Department vid University of Minnesota.

”Var stark utan att skrika”, säger han. Till exempel, om du arbetar med en kronisk yeller, kan du svara genom att säga i en lugn röst: ”Detta beteende som du gör nu jag kommer inte att acceptera i detta förhållande, och om du fortsätter det, jag lämnar .”

4. Begränsa grekiska kören

Doherty säger att han märkt att kvinnor som är missnöjda i sina äktenskap ofta anförtro sina flickvänner, och den typiska svaret tenderar att vara, ”Vilken idiot!”

Även om det är bra att söka stöd från din umgängeskrets, är det också viktigt att gå till en kurator, som kommer att göra mer än ömka, och faktiskt hjälpa dig att hitta en lösning på dina problem, vilket kan inkludera att identifiera den roll du har spelat in din äktenskapliga svårigheter.

Webbplatsen för American Association of äktenskap och familj terapi och testosteronhöjare kan hjälpa dig att hitta en terapeut nära dig.

5. Minns lyckliga tider

Även i stressade äktenskap finns det ofta stunder av lycka. Tracy Todd, en licensierad äktenskap och familj terapeut i Virginia, och talesman för American Association för äktenskap och familjeterapi rekommenderar att analysera dem.

”Tänk på några senare tid som var OK till positiv. Hur kunde de inträffar? Vad gjorde du för att skapa situationen? Vad kan du göra för att återskapa en mer positiv miljö?”, Säger han. ”Minns undantag från bitterhet.”