8 Testoökande Matvaror

Testosteron är ett manligt könshormon som påverkar mer än bara sexlusten. Hormonet är också ansvarig för ben och muskler hälsa, spermieproduktionen och hårväxt. Du kan förlora testosteron som ni ålder, liksom från kroniska sjukdomar.

bra mat för testosteron

Hypogonadism , även kallad låg testosteron eller låg T, är ofta medicinskt behandlad för att förhindra framtida hälsoproblem. Tillsammans med läkarens rekommendationer, kan du överväga potentiella testosteron-öka livsmedel som ett naturligt komplement till låga T behandlingar. Två näringsämnen som är särskilt viktiga för din diet är D-vitamin och zink.

1. Tuna

Tonfisk är rik på vitamin D, som har kopplats till längre livslängd och produktionen av testosteron. Det är också en hjärtvänlig, proteinrik mat som är låg i kalorier. Oavsett om du väljer konserverad eller färsk kan äta denna fisk vara ett naturligt sätt att öka testosteron. En servering av tonfisk uppfyller dina dagliga D-vitaminbehov.

Om du är ett fan tonfisk, kan du överväga andra skumma källor till vitamin D, såsom lax eller sardiner. Kom ihåg att måttlighet är nyckeln. Sikta på max två till tre portioner i veckan för att minimera ditt intag av kvicksilver, som finns i fisk och skaldjur.

2. Lättmjölk med vitamin D

Mjölk är en stor källa till protein och kalcium. Barn och kvinnor uppmuntras att dricka mjölk för bättre benhälsa, men mjölk kan hålla mäns ben starka också. Innehållet vitamin D kan också hålla testosteronnivåer i schack.

Se till att du väljer en kartong som är berikade med vitamin D. Välj låg fetthalt eller skumma versioner. De har samma näringsämnen som helmjölk utan alla mättat fett.

3. Äggula

Äggulor är en annan rik källa till vitamin D. Även kolesterol har ett dåligt rykte, innehåller äggula mer näringsämnen än äggvitor. Kolesterol i äggula kan även hjälpa låg T. Så länge du inte har några redan existerande kolesterol problem, kan du säkert äta ett ägg per dag.

4. Berikade spannmål

Ägg är inte den enda frukost mat som kan hjälpa låg T. Detta är särskilt goda nyheter om du måste titta på din kolesterolhalten i blodet. Vissa märken av spannmål och apelsinjuice är berikade med vitamin D, för att inte nämna andra hjärt-hälsosamma näringsämnen. Överväga att införliva dessa livsmedel i din frukost rutin för att få fart på din dag och dina testosteronnivåer.

5. Ostron

Zink är ett viktigt näringsämne under puberteten, och dess effekter kan hålla manliga hormoner i schack hela vuxenlivet. Män som har låg T nytta från att ta zink om de har även zink brister. Ostron är höga källor av mineralet zink, vilket kan hjälpa till med låg T.

6. Skaldjur

En tillfällig servering av krabba eller hummer kan göra dina testosteronnivåer några bra. Detta är delvis tack vare att zinkhalten i dessa skaldjur favoriter. Enligt National Institutes of Health , kommer Alaskan kungskrabba på topp med 43 procent av ditt dagliga värdet av zink på bara 3-ounce servering.

7. nötkött

Det finns riktiga hälsoproblem om överkonsumtion av rött kött. Inte bara göra några nedskärningar har mer fett än fjäderfä, men att äta för mycket är också kopplat till cancer, såsom cancer i tjocktarmen . Ändå vissa styckningsdelar av nötkött har näringsämnen som kan öka testosteron. Nötlever är en exceptionell källa av vitamin D, medan köttfärs och chuck stekt innehåller zink. För att hålla animaliska fetter i schack, bara välja magert nötkött och undvika att äta det varje dag.

8. Bönor

När det gäller manliga hormonet hälsa, kan bönor erbjuda fler fördelar än du tror. Vit, njure och svarta bönor är alla anses källor till vitamin D och zink. Bakade bönor erbjuder även dessa näringsämnen, men du behöver ytterligare källor i din dagliga kost. Som en bonus, dessa livsmedel är fulla av vegetabiliska proteiner som kan skydda hjärthälsa.

Mer tankeställare till testosterontillskott och annan kost

Hälsosam kost förändringar kan hjälpa till med låg T, men de är inte botemedel för hypogonadism. En läkare måste bekräfta att du har låg testosteron genom en fysisk undersökning och blodprov. Om du diagnosen låg T, kan du ordineras testosteron hormon ersättare såsom:

  • tabletter eller piller
  • hudplåster
  • topisk gel
  • injektioner

Dessa läkemedel kan också komma med risk för allvarliga biverkningar, så se till att du diskutera dem med din läkare i förväg. Överväg att göra kost justeringar för att öka din hälsa, inte bara i ett försök att behandla låg T. Läs mer om testosterontillskott här.