Vitamin D och erektil dysfunktion

 

Vitamin D var en gång en av de superstjärnor tillägget världen och var tänkt att hjälpa till att lösa praktiskt taget alla kronisk sjukdom under son. Dock har resultaten varit svag minst sagt, något jag täcka min sida på de eventuella riskerna med vitamin D. Jag försöker hålla mitt D-vitamin i 40-45 ng / ml intervall, på grund av en del av denna forskning. Den grundläggande frågan är att D-vitamin är involverat i kalciummetabolism, och så överdrivet hög D-vitamin kan driva kalcium i mjuka vävnader.

(Vissa hävdar att D-vitamin kommer att övervinna detta mörka sidan av D-vitamin, men såvitt jag vet, inte har bevisats genom forskning.) På denna sida kommer jag att ge dig en djup anledning att du inte vill gå till den andra ytterligheten och låt din Vitamin D sjunka för lågt: vi har nu en studie som visar att D-vitamin är kopplat till erektil dysfunktion. Dessutom författarna till denna studie använde de rika och omfattande NHANES-data, dvs det var inte baserad på ett litet urval.

Deras slutsats var följande: ”Efter redovisning av NHANES provtagning, den vägda förekomsten av 25 (OH) D-brist och ED var 30% och 15,2% respektive. 25 (OH) D var lägre hos män med kontra de utan ED. Efter justering för livsstil variabler, andra sjukdomar och läkemedelsanvändning, män med 25 (OH) D-brist hade en högre prevalens av ED jämfört med de med nivåer = 30 ng / ml SLUTSATS:. i denna tvärsnitts analys av ett representativt urval av amerikanska män, vitamin D-brist var associerad med en ökad förekomst av ED oberoende av ASCVD riskfaktorer. ”

 

Nästa fråga som skulle komma att tänka på är ”hur D-vitamin effekt erektioner?” Finns det något biologiskt rimligt mekanism genom vilken D-vitamin kan leda till sänkt erektionsförmåga? Svaret är ett definitivt ja och det finns två ganska starka band: 1. kväveoxid. Den första länken har att göra med det faktum att D-vitamin hjälper styra eNOS, det enzym som bidrar till att skapa din endothelial (arteriell) kväveoxid. Jag täcker forskning här: Vitamin D och kväveoxid. I grund och botten, som din D-vitamin sänker dina kväveoxidnivåer kommer i allmänhet lägre.

 

2. Testosteron. Vitamin D styr också testosteronnivåerna samt och om du korrigerar en brist kan leda till ökade testosteronnivåer på 30% i genomsnitt enligt flera studier som jag fört fram här: Testosteron och vitamin D. Det är svårt att hävda att det finns ytterligare två viktiga molekyler till erektioner än testosteron och kväveoxid och vitamin D har viss kontroll över dem båda. Som sagt, mer studywork behövs och författarna påpekar att ”det behövs ytterligare forskning för att utvärdera om behandling av D-vitaminbrist förbättrar erektil funktion ..”  

Referenser :: 1) Ateroskleros, 2016 jul 29, 252: 61-67. ”Förknippad med större utbredning av erektil dysfunktion: The National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001-2004”