3 bevisade sätt att öka ditt testosteron

Testosteron är manliga sexhormonet även om kvinnor har små mängder.

Det är ett anabolt hormon som produceras i testiklarna för män och äggstockarna för kvinnor.

Under barnen pubertet så är testosteron en av de största faktorerna för kroppens fysiska förändring som ökning av muskel massa, djupare röst och hårtillväxt.

Att ha optimala nivåer är dock också viktigt under vuxen ålder och även under ålderdom.

Hos vuxna är hälsosamma nivåer viktiga för övergripande hälsa, risk för sjukdom, kroppssammansättning, sexuell funktion och nästan allt annat.

Dessutom kan ökande testosteronnivåer orsaka en snabb ökning av muskelmassa och vitalitet inom några veckor.

Intressant spelar det också en viktig roll för kvinnors hälsa och sexuella välbefinnande.

Testosteron är det främsta manliga könshormonet, men kvinnor har också små mängder.

Det är ett steroidhormon som produceras i testiklar av män och i kvinnornas äggstockar.

Binjurarna producerar också små mängder.

Under barnens puberteten är testosteron en av de viktigaste drivkrafterna för fysiska förändringar, såsom muskelförstoring, djupare röst och hårväxt.

Att ha optimala nivåer är dock också viktigt under vuxen ålder och även under ålderdom.

Hos vuxna är hälsosamma nivåer viktiga för övergripande hälsa, risk för sjukdom, kroppssammansättning, sexuell funktion och nästan allt annat.

Dessutom kan ökande testosteronnivåer orsaka en snabb ökning av muskelmassa och vitalitet inom några veckor.

Intressant spelar det också en viktig roll för kvinnors hälsa och sexuella välbefinnande.

Forskningen är ganska avgörande: båda könen ska se till att de har hälsosamma nivåer av testosteron, särskilt när de blir äldre.

Här kommer vi visa dig 3 sätt baserat på tillförlitliga test för att öka testosteronnivåerna naturligt.

Övning och tyngdlyftning


Övning är ett av de mest effektiva sätten att förebygga många sjukdomar relaterade till livsstil. Intressant kan det också bidra till ökningen av testosteron.

En omfattande forskningsstudie fann att personer som utövat regelbundet hade högre testosteronhalt. Hos äldre ökar övningen testosteronnivåer, fysikaliskt tillstånd och reaktionstid.

Ny forskning i överviktiga män tyder på att ökad fysisk aktivitet var ännu mer fördelaktig än en diet att gå ner i vikt i ökande testosteronnivåer.

Motståndsträning, såsom lyftvikter, är den bästa typen av kort och långvarig övning för testosteronförbättring.

Högintensitetsintervallträning (HIIT) kan också vara mycket effektiv, även om alla typer av träning ska fungera i viss utsträckning.

Minimera stress- och kortisolnivåer

Forskning lyfter alltid fram de långsiktiga riskerna med stress, vilket kan höja nivåerna av hormonet kortisol.

Onaturliga ökningar av kortisol kan snabbt minska testosteron. Dessa hormoner arbetar på ett motsatt sätt: när man går upp går den andra ned.

Stress och hög kortisolnivåer kan också öka ditt matintag, viktökning och lagring av skadligt kroppsfett runt dina organ. Även dessa förändringar kan påverka dina testosteronnivåer negativt.

För optimal hälsa såväl som för hormonella nivåer, bör du försöka minska stressiga och repetitiva situationer i ditt liv.

Koncentrera dig på en diet baserad på helmat, regelbunden träning, god sömn, positivism och en balanserad livsstil, som alla kan minska stress och förbättra dina hälso- och testosteronnivåer.

Ät proteiner, fetter och kolhydrater


Vad du äter har stor inverkan på testosteron och andra hormonnivåer.

Därför bör du vara uppmärksam på ditt långsiktiga kaloriintag och din dietstrategi.

Konstant diet eller övermålning kan ändra dina testosteronnivåer.

Att äta tillräckligt med protein kan hjälpa till att upprätthålla friska nivåer och hjälpa till med förlust av fett, vilket också är förknippat med testosteron.

Kolhydratintag spelar också en viktig roll, och forskning har visat att kolhydrater kan hjälpa till att optimera testosteronnivåerna under motståndsträning.

Men forskning visar att rätt mängd hälsosamma fetter också är fördelaktigt för testosteron och hälsa.

Det bästa är en diet baserad på helmat, med en hälsosam balans mellan fetter, proteiner och kolhydrater. Detta kan optimera både hormonnivåer och långvarig hälsa.